.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ناتوانی سلاح اروپا علیه دولت احمدی نژاد

سخنان دو روز پیش "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در سئول نشان می دهد که به احتمال قوی آمریکا و شرکا تحریمات بالقوه ای را علیه ایران تنظیم خواهند کرد. اما کارشناسان غربی معتقدند که روسیه و چین اجازه نخواهند داد تا تحریمات ضد ایرانی شدیدی از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اتخاذ شود و به احتمال قوی به یک قطعنامه ضعیف دیگر در بهار سال 2010 بسنده خواهد شد. با این شرایط به نظر می رسد که آمریکا و اروپا باید فشارها را از طریق تحریمات یکجانبه افزایش دهند.

به گزارش روزنامه روسی "نزاویسیمایا گازیتا"، آندره تریخونوف کارشناس روسی مسائل استراتژیک، در مقاله ای با طرح موضوع بالا نوشته است : طی هفته آینده آمریکا همراه با متفقان خود بسته تحریمات بالقوه ای را علیه ایران تنظیم می کند که باید این کشور را وادار سازد تا به "پیشنهادات عادلانه" جامعه جهانی تن دهد". منظور رییس جمهور آمریکا از "پیشنهادات عادلانه" برنامه ارسال اورانیوم با غنای پایین ایران به روسیه بود که با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم شده است. بر اساس اطلاع منابع آگاه طی این پیشنهاد قرار شد که، ماده اولیه برای عرضه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران 1,2 تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی سازی نطنز بدست آمده است، این اورانیوم در روسیه به طور تکمیلی غنی می شود و سپس در فرانسه میله های سوختی آماده می شوند.

"تریخونوف" از سوی دیگر به سخنان "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران اشاره می کند که عملا این پیشنهاد را رد کرده است. روز 18 نوامبر "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که تهران تمایل چندانی ندارد که اورانیوم خود را برای تحویل سوخت به خارج انتقال دهد. وی اطلاع داد که ایران زمانی این معامله را بررسی می کند که اورانیوم خویش را با سوخت آماده در خاک جمهوری اسلامی تعویض کند.

اما به گفته مولف، غرب این پیشنهاد را نمی پذیرد؛ چرا که خارج نمودن بخش اعظم اورانیوم با غنای پایین ایران از این کشور، جهت تضعیف نگرانی های جامعه جهانی است که از نظر آنها ایران ممکن است از اورانیوم خود برای تولید بمب اتمی استفاده کند. ناظران تاکید می کنند که معامله با آژانس بین المللی انرژی اتمی، روسیه و فرانسه درمان درد نیست به ویژه در شرایطی که ایرانی ها بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت به غنی سازی اورانیوم در کشور خود ادامه می دهند و تقریبا هر روز 2,8 کیلوگرم اورانیوم را غنی سازی می کنند . اما کاهش ناگهانی ذخایر اورانیوم ایران اجازه می دهد تا زمان را برای یافتن سازش با ایران به نفع غرب تمام کند.

این کارشناس روس معتقد است که در واشنگتن یک مهلت یکجانبه برای پاسخ مثبت تهران تعیین کرده اند؛ اواخر سال جاری میلادی.

اما در مسکو قصد تعجیل در روند را ندارند. "آندره نسترنکو" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دیروز به "نزاویسیمایا گازیتا" اطلاع داد: "تا آنجا که من اطلاع دارم هیچگونه پاسخ نهایی رسمی از سوی ایران در خصوص اجرای پیشنهاد خارج سازی اورانیوم از ایران، ارائه نشده است. "محمد البرادعی" به کار هماهنگی جهات فنی این مکانیزم ادامه می دهد. "نسترنکو" یادآوری کرد که پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود دارد از جمله خارج ساختن و نگهداری با مسئولیت اورانیوم با غنای پایین ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در کشوری ثالث تا زمان تولید سوخت. تهران نیز گزینه های مختلفی را پیشنهاد می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد: "ایران هم نگرانی هایی دارد و به دنبال بهترین گزینه برای خود است". به گفته وی در حال حاضر در خصوص تنظیم تحریمات تکمیلی علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بحثی در میان نیست. وی توضیح داد: "معتقدیم که ما امکان لازم را برای اجرای توافقات بعمل آمده در ژنو به طور کامل داریم. در این مرحله مهم است که به روند دیپلماسی اجازه کار دهیم و هیجانات بیش از حد فقط به کار لطمه وارد می آورد".

اما مولف مقاله به سخنان یک دیپلمات که نامش فاش نشده اشاره می کند که به خبرگزاری "رویترز" اطلاع داد، "تحریمات آسیب زننده" به ایران در شورای امنیت با حمایت روبرو نخواهد شد". روسیه و چین که در شورای امنیت دارای حق وتو هستند ممکن است که با گزینه تحریماتی در حدود افزایش لیست سیاه کسانی که حساب های بانکی آنها در خارج باید مسدود شود و یا کسانی که ممنوع الورود شوند، توافق کنند. دیپلمات های غربی تصور می کنند که تحریمات شدید علیه ایران به احتمال قوی باید توسط اروپا اتخاذ شود.

در ادامه مقاله آمده است که "ساموئل چیژوک" تحلیلگر "Global Insight" از لندن اعتقاد دارد که تحریمات یک جانبه کنونی آمریکا علیه ایران هم اینک هم به اقتصاد این کشور ضرر وارد آورده است. این تحریمات عملا به سکون در صنایع جمهوری اسلامی منجر شده و تاثیر منفی در بخش صنعت نفت و گاز ایران گذاشته است. وی اعلام کرد: "اوضاع در زمینه انرژی رو براه نیست. اجرای اکثر طرح ها با مشکلات بسیاری از جمله عدم وجود مواد لازم مواجه می شود". از نظر وی، اروپا امکان تشدید فشار بر ایران مثلا از راه ممنوعیت علیه بانک های ایران جهت انجام معاملات به یورو را دارد. در بخش تجارت نفت نیز ایرانی ها اکثر معاملات خود را به یورو و همچنین ین ژاپن انجام می دهند. البته به تدریج آنها می توانند با ارزهای دیگری هم معاملات خود را انجام دهند اما تدابیر "محدود کننده" به احتمال قوی دستیابی ایران را به سیستم های بانکی غرب کاهش داده و به سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی لطمه وارد خواهد اورد.

"آندره تریخونوف" در پایان مقاله خود تاکید می کند که تهران هم در همین احوال نشان می دهد که از تحریمات بالقوه تجاری هراسی ندارد. روز سه شنبه گذشته " Iran news" گزارش داد که جمهوری اسلامی به طور موقت تولید بنزین در کشور را به میزان 30% افزایش داده است تا به غرب نشان دهد که می تواند در برابر محدودیت ها عرضه بنزین به ایران مقاومت کند. تحلیلگران این گام را یک حرکت تبلیغاتی نامیده اند و تاکید می کنند که رشد 30% تولید بنزین اگر هم واقعا انجام شدنی باشد، از نظر فنی نمی تواند در طولانی مدت ادامه یابد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.